Blog-specialisatie-uitzendbureau-3-redenen

Specialiseren als uitzendbureau – 3 redenen

Blog-specialisatie-uitzendbureau-3-redenen

Denk je erover na om een eigen uitzendbureau te starten? Twee maanden geleden schreven we een blog met de titel ‘Eisen uitzendbureau starten 2019’. Daarin noemden we al kort dat het belangrijk is om je te specialiseren als uitzendbureau, om te kiezen voor een niche. Maar waarom is dat nu slim? We geven je 3 redenen die het belang aantonen van focus op een bepaalde branche of sector als uitzendbureau.

1. Feeling met een bepaalde branche of sector

Misschien niet het meest commerciële uitgangspunt, maar zeker belangrijk als je plezier wilt hebben in je werk. Kies een branche of sector waar je feeling mee hebt. Dat verhoogt je werkplezier en dat zullen opdrachtgevers en kandidaten zeker merken.

2. Een uitzendbureau met autoriteit in een bepaalde branche

Opdrachtgevers die specifieke kandidaten zoeken, zullen niet zo snel naar een allround uitzendbureau stappen. Ze willen zaken doen met een uitzendbureau dat weet wat er in de markt speelt en de taal spreekt. Een uitzendbureau dat weet welke precieze eigenschappen en vaardigheden van belang zijn voor de functie. En een uitzendbureau waarin ze een stevige sparringpartner zien, met wie ze samen kunnen voorsorteren op de toekomst. Zo kan jouw uitzendbureau een autoriteit worden in die branche, wat je een stevig voordeel ten opzichte van je concurrentie oplevert.

Ook voor het werven van kandidaten is dit ideaal. Als specialist kun je je helemaal verdiepen in je doelgroep en hen gericht benaderen. In deze krappe arbeidsmarkt is dat misschien nog wel het grootste voordeel. Daarom is het dus belangrijk je te specialiseren als uitzendbureau.

3. Hogere prijs vragen voor uitzendkrachten

Als specialistisch uitzendbureau kun je een hogere prijs vragen. In deze krappe arbeidsmarkt waarin veel opdrachtgevers op zoek zijn naar specifieke kandidaten, willen zij best wat meer betalen als jij de vacature kunt invullen die al zo lang openstaat.

Maar hoe kies je dan een niche als uitzendbureau?

Een van de redenen om je te specialiseren als uitzendbureau is, zoals we hierboven beschreven, dat het fijner werkt als je feeling hebt met een bepaalde branche of sector. Dat geeft eigenlijk gelijk antwoord op deze vraag: kies een branche of sector waar je feeling mee hebt. Is dat alles? Nee, natuurlijk is het ook belangrijk om marktonderzoek te doen. Wat zijn de kansen in deze branche? Hoeveel vacatures zijn er? Hoe moeilijk is het om deze vacatures te vervullen? Is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt binnen deze sector of staan de kandidaten in de rij en zul je juist moeite hebben met het vinden van opdrachtgevers? Hoeveel concurrentie is er? Ga niet alleen af op je eigen gevoel, maar kijk naar cijfers van bijvoorbeeld het CBS. Een goede SWOT-analyse moet antwoord geven op deze vragen en je inzicht geven in de mogelijkheden. Tevreden over de uitkomsten? Dan houdt niets je meer tegen om te starten….

Meer informatie over het starten van een uitzendbureau?

Bezoek dan één van onze informatieavonden over het starten van je eigen uitzendbureau of download onze whitepaper Stappenplan Eigen Uitzendbureau starten.