5 tips voor online recruitment in de flexbranche

Een recruiter wordt een marketeer..

Kansen-digitalisering-flexbranche-web

In de huidige krappe arbeidsmarkt kom je er vaak niet meer mee weg om je vacatures op jobboards te plaatsen en achterover te leunen. Om je in deze krappe arbeidsmarkt te onderscheiden is de focus op passieve kandidaten de manier om vacatures te vervullen.
Daardoor verschuift het werk van een recruiter deels in dat van een marketeer. Maar hoe benader en vind je die passieve kandidaten? Online recruitment biedt kansen. Hieronder noemen we 5 tips om de mogelijkheden die online recruitment biedt goed te benutten.

1. Wat kunnen we leren van e-commerce?

Kandidaten worden steeds veeleisender. Daarom kan employer branding/job advertising helpen om de kandidaten een goed beeld te geven van de vacature. In de groeiende e-commerce branche kan je ook zien dat de klant absoluut centraal staat. Zou jij een product kopen zonder dat je de prijs weet? Waarom zou je dan op een baan solliciteren zonder dat je weet wat je salaris is of welke uren je werkt? De kandidaat vooropstellen is een must!

2. Website optimaliseren voor mobiel

Het aantal mobiele sollicitaties groeit en vooral bij het gebruik van social media als recruitment vehicle zie je dat de meerderheid van de websitebezoekers bestaat uit mobiele gebruikers. Daarom moet je website dus in de eerste plaats geoptimaliseerd worden voor mobiel en niet voor desktop. En wat is het grootste probleem bij mobiel solliciteren? Het vragen om een CV die iemand niet op zijn telefoon heeft staan. Bedenk goed of een CV per se nodig is voor de gevraagde functie of probeer het te vervangen door een online vragenlijst.

3. Inbound recruitment

Van inbound recruitment heb je misschien nog nooit gehoord; het is een variant op inbound marketing. Hierbij maak je gebruik van pull marketing (je laat ze naar jou toe komen) in plaats van dat je de doelgroep ongevraagd benadert via bijvoorbeeld LinkedIn. Om passieve kandidaten te werven is het delen van content op verschillende kanalen heel belangrijk. Door te bloggen vergroot je jouw bereik als recruiter, de sollicitaties zijn van hogere kwaliteit en passen vaak veel beter in de bedrijfscultuur. Het nadeel van inbound recruitment is vooral de tijd die je ermee bezig moet zijn. Daarnaast heeft het een langere aanlooptijd dan adverteren op bijvoorbeeld Facebook.

4. Google for jobs

Niet alleen de kandidaat vindt het belangrijk om alle informatie over een bepaalde vacature te hebben. Ook voor Google is dit belangrijk. Google for Jobs wordt binnenkort uitgerold in Nederland en gaat het recruitmentlandschap waarschijnlijk flink veranderen. Nu kun je bang zijn voor Google for jobs, maar je kunt het juist ook zien als een kans. Want dat is het! Google kijkt naar de structured data van de vacature, om op basis daarvan de vacature te ranken. Zo ranked je vacature hoger als je werkgever, locatie en salaris noemt. Wil je zien of jouw vacature juist is opgebouwd voor Google for jobs? Doe de test hier.

5. Automatisering en AI

Door automatisering worden steeds meer taken van een recruiter geautomatiseerd. Nu zorgt dit er niet voor dat er minder contact hoeft te zijn met een kandidaat, maar juist meer. Door sommige taken weg te automatiseren is er meer tijd om kandidaten op een persoonlijke manier te benaderen. Automatiseer zoveel mogelijk processen maar vergeet niet de kandidaat uit te nodigen voor een kop koffie.

Wil je hierover verder praten? We denken graag met je mee. Neem contact op!